Jak zrobić napój izotoniczny - Izotonik w dwóch wersjach

Subskrybuj kategorię
Subskrybuj kategorię:
Inne
Dodaj do ulubionych
Zgłoś film
  • Data dodania: 08.06.2015 / 12:30
  • Odsłony: 16 719
  • Ocena: 0.00
  • Głosy: 0
  •  

Poradnik dodany przez:

ZdrowoGotuje

Do poradnika jak zrobić napój izotoniczny - izotonik w dwóch wersjach przypisano następujące tagi:

Domowy napój izotoniczny jest do zrobienia i jest to mikstura, która jest w zasięgu Twojej reki i Twoich możliwości. Na początku pewnie wyda się to wszystko trudne, gdyż pewnie nie wiesz co powinno się znaleźć w takim napoju izotonicznym własnej produkcji ale ten film i opis pod spodem wszystko Ci dokładnie wyjaśni. Poczytaj i zobacz jak zrobić napój izotoniczny

A właściwie co to jest izotonik? Żeby odpowiedzieć na to pytanie muszę najpierw wyjaśnić kilka spraw.

W dużym skrócie - podstawowym źródłem energii w naszym organizmie jest ATP czyli jest to taka mała cząsteczka, która przenosi energię. Podczas wysiłku jaki nam towarzyszy przykładowo przy ćwiczeniach, jej zapas jest bardzo szybko wyczerpywany i musi zostać jak najszybciej odbudowany. Odbudowywana ta cząsteczka jest z zasobów fosfokreatyny i glikogenu, które są dwoma najważniejszymi źródłami odbudowy ATP.

Fosfokreatyna jest to taki "podręczny zapas energii", który starcza na kilka sekund intensywnego wysiłku, czyli przykładowo np. do sprintu podczas meczu. Jak każdy z was wie, nie możemy biec sprintem w nieskończoność, bo poza wydolnością płuc po prostu mięśnie po kilku sekundach zaczynają odmawiać posłuszeństwa. To właśnie jest oznaka wyczerpania się tego superpaliwa, którym jest fosfokreatyna.

Najważniejszym źródłem jest jednak drugi z tej dwójki, czyli glikogen. I znów w dużym skrócie pisząc: jest to taki energetyczny żel, który nasz organizm magazynuje w wątrobie i mięśniach. Powstaje ze zjedzonych przez nas węglowodanów, które organizm przekształca w glukozę i magazynuje w postaci glikogenu właśnie. Aby nie pozostawiać luk w tłumaczeniu dodam jeszcze, że największym zapasem glikogenu jest glikogen wątrobowy. Glikogenu mięśniowego jest mniej i dość szybko się on wyczerpuje.

Gikogen jest to taki drugi zapas do odbudowy ATP.

Pierwszym jest wspomniana wcześniej fosfokreatyna - jej jest jednak mniej, więc największa odpowiedzialność spada właśnie na glikogen:) Całościowy zapas glikogenu(czyli ten w wątrobie oraz ten w mięśniach) starcza na ok 90 minut wysiłku. Przy odpowienim wytrenowaniu organizmu i odpowiedniej diecie może ponoć wystarczyć, nawet do 3 godzin.

I wreszcie - naszym zadaniem jest przygotować napój izotoniczny typu zrób to sam który będzie najefektywniej ten glikogen odbudowywał. Najlepszy do odbudowy glikogenu w trakcie wysiłku jest 7% roztwór węglowodanowy, czyli właśnie izotonik.

Dlaczego akurat on? Izotonik jest tak efektywny ze względu na swoje stężenie cząsteczkowe, które jest najbliższe stężeniu krwi i najlepiej z nią "współpracuje". Dzięki popijaniu napoju izotonicznego a nie np wody czy soku w czasie meczu czy innej aktywności sportowej - będziemy mieli szybszy efekt nawodnienia oraz odbudowy glikogenu, który z kolei szybciej odbuduje tak dla nas cenne zapasy ATP. Czyli po prostu będziemy lepiej odżywieni i nawodnieni niż np. drużyna przeciwna, która popija wodę czy soki.

  • SKŁADNIKI

  • - 1 litr wody
  • - 70g glukozy
  • - 0.41g soli(410mg)
  • - 0.17g potasu(170mg)
  • - 0.07g magnezu(70mg)

Kategoria: Napoje i drinki > Inne

Skomentuj poradnik

Poradnik Jak zrobić napój izotoniczny - Izotonik w dwóch wersjach skomentowało 0 osób.

Pozostało 1500 znaków